„Kazio Sponge Show. Palec pod budkę!”, Fundacja Proces Postaci (Polska)
Miejsce: Centrum na Przedmieściu, scena formalna
Wiek: 3+
Czas trwania: 70 minut

Spektakl o godz. 11:00 odbędzie się z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na Polski Język Migowy dzięki współpracy z Fundacją Katarynka.

fot. Krzysztof Ścisłowicz

Wyobraź sobie, że jedziesz na rollercoasterze, w którym nie ma pasów bezpieczeństwa, ale nikomu nic się nie dzieje. Bo nie ma grawitacji. I nie ma uziemienia, zasad dynamiki Newtona, przyciągania, czarnych dziur. A świat działa według dziecięcej logiki i wygląda jak dziecięcy obrazek. „PALEC POD BUDKĘ!” to spektakl, w którym rządzi Kazio – 6-letni gaduła i ważniak, dziecko, które zaprasza widzów do swojego świata, by wspólnie zmierzyć się z dziecięcymi mitami i problemami. Kaziowi towarzyszy Mazi – multiinstrumentalista i przyjaciel-magik, który mając jedynie dwie ręce i looper, potrafi zrobić muzykę z linijki, puszki Coca-Coli, lakieru do włosów, podczas gdy Ty myślisz, że gra dla Ciebie cały band. „PALEC POD BUDKĘ!” to zabawa teatrem lalek, muzyką, słowem. Duża ilość interakcji z publicznością i improwizacji, sprawia, że każde spotkanie z Kaziem i Mazoniem wgniata w fotel i poprawia humor.

Kazio Sponge powstał w 2009 r. na Wydziale Lalkarskim PWST we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych), kiedy jego pomysłodawczyni i kreatorka – Anna Makowska-Kowalczyk, była jeszcze studentką pierwszego roku. Od tego czasu zdążył sporo namieszać w polskim teatrze. Kazio ma 52 centymetry wzrostu i zaawansowaną wadę wymowy. Jest dżentelmenem, bywalcem, „celebrytą”, królem ciętej riposty, gadułą i fachowcem w wyrażaniu opinii na każdy – bez wyjątku – temat. W 2018 r. połączył siły z Grzegorzem Mazoniem – aktorem, kompozytorem, multiinstrumentalistą. Owocem tej współpracy są muzyczne spektakle dla dorosłych i dzieci prezentowane we Wrocławski Teatrze Lalek oraz na wielu wydarzeniach w Polsce.

Koncepcja, scenariusz, scenografia: Anna Makowska-Kowalczyk, Grzegorz Mazoń
Muzyka: Grzegorz Mazoń
Występują: Kazio Sponge, Grzegorz Mazoń


„Loo”, Ponten Pie (Hiszpania)
Miejsce: Teatr Polski, scena na Świebodzkim
Wiek: od 2 do 5 lat
Czas trwania: 30 minut

fot. materiały prasowe

Spektakl ten charakteryzuje się niezwykłą siłą wizualną i elegancką kompozycją estetyczną, dzięki czemu najmłodsi mają okazję odkryć na żywo sztukę o niebywałej jakości artystycznej. Widzowie mają szansę nawiązać szczególny kontakt z aktorką i poczuć się włączeni w historię, której są świadkami. Artyści dają najmłodszym możliwość rozejrzenia się po wszechświecie, możliwość doznań i bodźców, które niewątpliwie pomogą im stworzyć bogaty zbiór wartości i kryteriów twórczych, które z pewnością będą im towarzyszyć w ich wyjątkowej podróży wzrastania i rozwoju osobistego. Subtelna i prawdziwie poetycka twórczość tej propozycji jest bardzo nietypowa w przedstawieniach dla takiej publiczności, dlatego możliwość obejrzenia „Loo” jest prawdziwym przywilejem. Cechą charakterystyczną przedstawień Ponten Pie jest to, że widzowie dosłownie siedzą na scenie, dzieląc przestrzeń z wykonawcami i przełamując barierę między rzeczywistością a teatralnością, co daje dzieciom możliwość podróżowania przez wyobraźnię w doskonalszy sposób.

Pomysł i reżyseria: Sergi Ots
Asystent dyrektora: Emilie De Lemos
Scenariusz: Sergi Ots i Emilie De Lemos
Aktorzy: Natàlia Méndez
Scenografia: Adrià Pinar, Sergi Ots
Konstrukcja i artefakty: Adrià Pinar i Pau Seguí
Kostiumy: Marcel Bofill i Nahoko Maeshima
Światło: Adrià Pinar
Zdjęcia: Sergi Ots
Kierownictwo: Ana Sala (IKEBANAH ARTES ESCÉNICAS)
Produkcja: Ponten Pie & Festival EL Més Petit de Tots


„Donna Quixota”, Pina Polar (Polska/Portugalia)
Miejsce: Centrum na Przedmieściu, patio
Wiek: 4+
Czas trwania: 55 minut

fot. materiały prasowe 

„Donna Quixota” jest to spektakl teatralno-cyrkowy z elementami współczesnej klaunady oparty na książce „Don Kichote” autorstwa Miguela de Cervantesa.

Spektakl „Donna Quixota” opowiada przezabawną historię Piny, która prowadzi biznes rodzinny, jest właścicielką Antykwariatu. Sprzedając wielkoformatowe książki przenosi się w świat fantazji literackiej, gdzie wszystko jest możliwe. Wśród repertuaru jej książek znajdują się między innymi „Alicja w krainie czarów”, „W 80 dni dookoła świata”, „Wyspa skarbów”, „Drakula” i wiele innych. Ekscentryczna sprzedawczyni interpretuje książki za pomocą cyrku, magii oraz swojej wyobraźni, która jak widzimy w miarę rozwijania się akcji przedstawienia, jest nieograniczona logiką realnego świata. Jest to niejako powrót do dzieciństwa, do czasów, kiedy przedmioty codzienne zmieniały swoje znaczenie, rzeczywistość była placem zabaw ukrywającym przygody i niespodzianki. Jedną z jej książek jest „Don Kichote”. Pochłonięta historią Pina staje się Donną Kichotą, która walczy ze stworzonym przez siebie wiatrakiem i musi zmierzyć się z nieszczęśliwym końcem. Drzwi fantazji są otwarte i wszystko może się wydarzyć…

W spektaklu występuje: Pina Polar
Reżyseria: Aitor Basauri, Wiktor Wiktorczyk i Pina Polar
Scenografia kostiumy: 
Pina Polar
Design światła: 
Pedro Pires Cabral


„Nowe Szaty Króla”, Teatr Animacji w Poznaniu (Polska)
Miejsce: Impart, scena w podwórku
Wiek: 8+
Czas trwania: 100 minut

fot. Maciej Zakrzewski

Tę baśń Andersena znają wszyscy. Zakochany w sobie i w swoich strojach władca, krawcy-oszuści, nieistniejące szaty oraz słynny okrzyk: „Król jest nagi!”
Teatr Animacji w Poznaniu postanowił przyjrzeć się tej historii bliżej. Bo dlaczego właściwie król tak kocha piękne stroje, dlaczego za wszelką cenę otacza się przedmiotami, pragnie tylko mieć, posiadać i wyglądać? Co sprawiło, że zapomniał o tym, co naprawdę ważne, o celebracji życia, o bliskich? Czy dziś, w dwudziestym pierwszym wieku nie spotykamy wokół siebie jemu podobnych króli”? A może sami nimi jesteśmy?

Nasze „Nowe Szaty Króla” dzieją się tu i teraz, gdy światem mody rządzą wielcy, ekscentryczni kreatorzy-dyktatorzy, gdy pieniądz i czas pracy jest bardziej istotny niż bycie razem, gdy samotność zagłuszana jest przez coraz to nowsze gadżety. Do klasycznej baśni dodano też sporą dawkę absurdalnego humoru, charakterystycznego dla pióra Maliny Prześlugi, oraz jeszcze więcej piosenek.

Nowe Szaty Króla” to lalkowo-aktorski musical familijny, w którym klasyczna baśń staje się przyczynkiem do opowiedzenia o nas samych.

Malina Prześluga na podstawie baśni H. CH. Andersena
Reżyser: Artur Romański
Muzyka: Piotr Klimek
Scenografia: Igor Fijałkowski
Choreografia: Karina Adamczak-Kasprzak, Agata Ambrozińska-Rachuta
Światła: Michał Krugiołka
Obsada: Magdalena Dehr, Aleksandra Leszczyńska, Katarzyna Romańska, Igor Fijałkowski, Marcel Górnicki, Piotr Grabowski


Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.